Villkor

Inledning:

Detta köp regleras av de nedanstående standardförsäljningsvillkoren för konsumentköp av varor över Internet. Med konsumentköp avses här försäljning av varor till konsumenter som inte huvudsakligen handlar som led i näringsverksamhet, och när säljaren agerar i näringsverksamhet med försäljning av varor över internet. Kontraktet är utarbetat och rekommenderas för användning av Konsumentombudet.

Konsumentköp över Internet regleras huvudsakligen av avtalslagen, konsumentköplagen, marknadsföringslagen, ångerrättslagen och e-handelslagen, och dessa lagar ger konsumenter ofrånkomliga rättigheter. Villkoren i kontraktet ska inte förstås som någon begränsning av de lagstadgade rättigheterna, utan fastställer parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter för handeln. Säljaren kan välja att erbjuda köparen bättre villkor än vad som framgår av dessa försäljningsvillkor.

I fall där kontraktet inte direkt ger lösningen på en problemställning, måste kontraktet kompletteras med relevanta lagbestämmelser.

Avtalet:

Avtalet mellan köpare och säljare består av den information säljaren ger om köpet i beställningslösningen i nätbutiken (inklusive information om varans art, mängd, kvalitet, andra egenskaper, pris och leveransvillkor), eventuell direkt korrespondens mellan parterna (till exempel e-post) samt dessa försäljningsvillkor.

Vid konflikt mellan informationen säljaren har gett om köpet i beställningslösningen i nätbutiken, direkt korrespondens mellan parterna och villkoren i försäljningsvillkoren, går direkt korrespondens mellan parterna och informationen som ges i beställningslösningen före försäljningsvillkoren, så länge det inte strider mot bindande lagstiftning.

Priser:

Priserna, som anges i nätbutiken, inkluderar mervärdesskatt.

Information om de totala kostnader köparen ska betala, inklusive alla avgifter (mervärdesskatt, tull och liknande) och leveranskostnader (frakt, porto, fakturaavgift, emballage med mera) samt specifikation av de enskilda elementen i totalpriset, ges i beställningslösningen före beställningen genomförs. 

Avtalets ingående:

Avtalet är bindande för båda parter när köparens beställning har mottagits av säljaren.

En part är ändå inte bunden av avtalet om det har förekommit skriv- eller tryckfel i erbjudandet från säljaren i beställningslösningen i nätbutiken eller i köparens beställning, och den andra parten insåg eller borde ha insett att det fanns ett sådant fel.

Orderbekräftelse:

När säljaren har mottagit köparens beställning, ska säljaren utan oskäligt dröjsmål bekräfta ordern genom att skicka en orderbekräftelse till köparen.

Det rekommenderas att köparen kontrollerar att orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen vad gäller antal, varutyp, pris etc. Om det inte finns överensstämmelse mellan beställningen och orderbekräftelsen, bör köparen kontakta säljaren så snart som möjligt.

Betalning:

Säljaren kan kräva betalning för varan från det att den skickas från säljaren till köparen.

Om köparen använder kreditkort eller betalkort vid betalning, kan säljaren reservera köpesumman på kortet vid beställningen i upp till 4 dagar från beställningen.

Vid betalning med kreditkort, kommer lagen om kreditköp m.m. att tillämpas.

Om säljaren erbjuder efterfakturering, ska fakturan till köparen utfärdas vid försändelse av varan. Förfallodagen ska sättas till minst 14 dagar från det att köparen mottar försändelsen.

Om säljaren har särskilt behov av att kräva förskottsbetalning från köparen, till exempel vid tillverkningsköp, kan säljaren kräva detta.

Köpare under 18 år kan endast betala direkt vid säljarens leverans av varan eller vid utlämning av varan vid postförskott.

Leverans m.m.:

Leverans av varan från säljaren till köparen sker på det sätt, den plats och vid den tidpunkt som anges i beställningslösningen i nätbutiken.

Om inte leveranstid anges i beställningslösningen, ska säljaren leverera varan till köparen inom rimlig tid och senast 30 dagar efter köparens beställning. Om säljaren ska se till att varan skickas till köparen, är han skyldig att få varan fraktad till destinationsplatsen på lämpligt sätt och på vanliga villkor för sådan transport. Destinationsplatsen är hos köparen om inte annat är särskilt överenskommet mellan parterna.

Risken för varan:

Risken för varan övergår till köparen när varan har övertagits av köparen enligt avtalet. Om leveranstiden har kommit och köparen underlåter att ta över en vara som har ställts till köparens förfogande enligt avtalet, har köparen ändå risken för förlust eller skada som beror på varans egenskaper.

Ångerrätt:

Köparen kan ångra köpet av varan enligt ångerrättslagens bestämmelser. Ångerrätt innebär att köparen utan anledning kan returnera varan till säljaren även om det inte är något fel på den och även om den inte har levererats.

Köparen måste meddela säljaren om användning av ångerrätten inom 14 dagar efter att varan, den föreskrivna informationen om ångerrätten och ångerrättsformuläret har mottagits. Mottar köparen ångerrättsformuläret och den nödvändiga informationen vid en senare tidpunkt än vid leverans av varan, börjar ångerfristen löpa från den dag köparen mottar ångerrättsformuläret och informationen. Om köparen inte har mottagit tillräcklig information eller ångerrättsformulär, går ångerfristen ändå ut 3 månader efter att varan har mottagits. Om köparen inte har fått information om ångerrätten alls, är fristen 1 år.

Meddelandet från köparen till säljaren om användning av ångerrätten bör av bevisningsskäl vara skriftligt (ångerrättsformulär, e-post, telefax eller brev), och det måste innehålla information om hur köparen vill returnera varan till säljaren.

Vid användning av ångerrätten måste varan levereras tillbaka till säljaren inom rimlig tid. Säljaren är skyldig att återbetala hela köpesumman till köparen inom 14 dagar från den dag säljaren mottar varan eller hämtorder eller varan är ställd till säljarens förfogande. Säljaren kan inte fastställa avgifter för köparens användning av ångerrätten, men säljaren kan kräva att köparen betalar kostnaderna för returförsändelsen.

Köparen kan undersöka produkten innan han eller hon ångrar köpet. Varan måste ändå kunna levereras tillbaka till säljaren i nästan samma skick och mängd som den var i när köparen mottog den. Köparen bör skicka tillbaka varan till säljaren i originalförpackningen om möjligt.

Köparen kan inte ångra köp av varor som snabbt försämras, varor som på grund av sin art inte kan returneras, eller ljud- och bildinspelningar (inklusive CD-skivor, DVD-skivor) eller dator

FRI FRAKT INOM SVERIGE

Vid köp över 2500 kr

LEVERANS 7-14 VARDAGAR

Vi skickar med DHL

BETALNING

Kostnaden läggs på din månatliga faktura